Medicína pro praxi – 3/2024

MEDICÍNA PRO PRAXI / Med. Praxi. 2024;21(3):151-154 / www.medicinapropraxi.cz 154 MEZIOBOROVÉ PŘEHLEDY Sebereflexe v každodenní praxi lékaře/lékařky konalovat své dovednosti a jednání, a zvyšovat tak kvalitu péče poskytované pacientům. Důležitým aspektem sebereflexe je pro lékaře/ky i její význam v prevenci syndromu vyhoření a emočního vyčerpání spojeného s náročným pracovním prostředím. Svépomocný charakter sebereflexe umožňuje identifikovat a včas aktivně řešit potenciální stresory a situace, které by jinak mohly vést k vyhoření. V neposlední řadě lékaři/ky, kteří/které jsou schopni/y sebereflexe, přispívají svou pokorou, klidem a laskavostí ke vstřícné a lidské podobě zdravotnictví. Získávají si důvěru pacientů a podílejí se na zdravém a udržitelném lékařském prostředí. Umění sebereflexe je dále možné rozvíjet v psychoterapeutickém výcviku nebo v rámci nástavbového oboru Lékařská psychoterapie, který je přístupný všem klinickým lékařům. LITERATURA 1. Phillips AG. Self‑Reflection. In: Zeigler‑Hill V, Shackelford TK, editors. Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Cham: Springer; 2020. p. 4791-4794. 2. Schön DA. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books; 1983. p. 278. 3. Smithies D, Stoljar D. Introspection and Consciousness: An Overview. In: Smithies D, Stoljar D, editors. Introspection and Consciousness. New York: Oxford University Press; 2012. p. 3. 4. Malik H, Annabi CA. The impact of mindfulness practice on physician burnout: A scoping review. Front Psychol. 2022 Sep 20;13:956651. doi: 10.3389/fpsyg.2022.956651. 5. Wasson K, Bading E, Hardt J, et al. Physician, know thyself: the role of reflection in bioethics and professionalism education. Narrat Inq Bioeth. 2015 May;77-86. doi: 10.1353/ nib.2015.0019 6. B​ ranch WT Jr, George M. Reflection‑based learning for professional ethical formation. AMA J Ethics. 2017;19(4):349-356. doi:10.1001/journalofethics.2017. 19. 4.medu1-1704. 7. Charon R. The patient‑physician relationship. Narrative medicine: a model for empathy, reflection, profession, and trust. JAMA. 2001 Oct 17;286(15):1897-902. doi: 10.1001/ jama.286. 15. 1897. 8. Karnieli‑Miller O. Reflective practice in the teaching of communication skills. Patient Educ Couns. 2020 Oct;103(10):21662172. doi: 10.1016/j.pec.2020. 06. 021. 9. Gerace A, Day A, Casey S, et al. ‘I Think, You Think’: Understanding the Importance of Self‑Reflection to the Taking of Another Person’s Perspective. J Relatsh Res. 2017 Jun 8;8:e9. doi: 10.1017/jrr.2017.8 10. Ménard L, Ratnapalan S. Teaching moment: reflection in medicine: models and application. Can Fam Physician. 2013 Jan;59(1):105-7, e57-9. 11. Examen na webu [Internet]. Jezuitou dnes. [cited 2024 Mar 5]. Available from: https://jezuitoudnes.cz/rozlisuj/nastroje/ examen-2/examen_app/. 12. Ignaciánský examen [Internet]. App Store. [cited 2024 Mar 5]. Available from: https://apps.apple.com/cz/app/ignaciánský­ ‑examen/id1589449136. 13. Ignaciánský examen [Internet]. Google Play. [cited 2024 Mar 5]. Available from: https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.jesuit.examen & pli=1. 14. Blackwell C. The Best Meditation Apps. New York Times [Internet]. 2023 Nov 15. [cited 2024 Mar 5] Available from: https:// www.nytimes.com/wirecutter/reviews/best‑meditation‑apps/. 15. Flett JAM, Hayne H, Riordan BC, et al. Mobile mindfulness meditation: a randomised controlled trial of the effect of two popular apps on mental health. Mindfulness. 2019;10:863-76. doi:10.1007/s12671-018-1050-9. 16. Grant A, Murphy F, McKimm J. Developing reflective practice: a guide for medical students, doctors and their teachers. Chichester: Wiley Blackwell; 2017. p. 40. 17. Rate My Day [Internet]. App Store. [cited 2024 Mar 5]. Available from: https://apps.apple.com/cz/app/rate‑my‑day/ id6475787787. 18. Daylio [Internet]. Google Play. [cited 2024 Mar 5]. Available from: https://play.google.com/store/apps/details?id=net. daylio & hl=en_US. 19. Grant AM, Franklin J, Langford P. The Self‑Reflection and Insight Scale: A new measure of private self‑consciousness. Soc Behav Pers. 2002;30(8):821-35. doi:10.2224/sbp.2002. 30. 8.821. – Všeobecné praktické lékařství Lékař online MEDDI ambulance Máte-li zájem o tuto pozici, zašlete prosím Váš životopis na hr@meddi.com nebo volejte na telefonní číslo +420 731 769 258 www.meddi.com Staňte se součástí úspěšného, rostoucího medicínského projektu MEDDI – začněte ordinovat bez hranic, zapojte telemedicínu do své praxe a usnadněte tak život sobě i pacientům. Přidejte se k více než 5 000 lékařům napříč všemi specializacemi, kteří se do činnosti MEDDI hub již zapojili. Co bude Vaší pracovní náplní? Péče o pacienty v online prostředí Komunikace s pacienty skrze platformu MEDDI Práce s počítačem a interními systémy Co od Vás očekáváme? Specializovanou způsobilost v oboru všeobecného praktického lékařství Vlastní lékařskou praxi Lidský přístup a chuť pomáhat Uživatelskou znalost práce na PC a telefonu Komunikativnost, samostatnost, spolehlivost Časové možnosti (minimálně tři směny měsíčně po zaškolení) Co Vám nabízíme? Bezpečné zázemí mezinárodní společnosti specializované na online projekty v oblasti medicíny a zdravotnictví Skvělé pracovní ohodnocení Flexibilní plánování služeb Přátelskou, neformální atmosféru

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=